Alahai Politik……


ape yang ingin aku sentuh di sini mungkin akan menyebabkan pihak2 tertentu akan menjadi tidak berapa senang dengan coretan ini. tapi itulah kenyataannya kehidupan ini di mana bukan semua orang akan berpuas hati dengan apa yang kita lakukan. tujuan aku menceritakan ini bukan lah untuk mewujudkan suatu polemik. tetapi suatu kenyataan yang harus kita hadapi di bumi Malaysia yang tercinta.

beberapa hari yang lalu, aku dan seorang kawan baik aku telah pergi ke fakulti. pemergian aku ini bukan saje2 nak pergi. ini adalah berikutan daripada suatu pengumuman yang telah dilakukan pada sebelah siangnya berkenaan dengan suatu mesyuarat yang diadakan oleh persatuan pelajar fakulti aku. pelik jugak pada mulanya sebab sepanjang 4 tahun aku di sini, tidak pernah dibuat atau didengar pengumuman seperti itu.

nak dijadikan cerita, aku pun pergi jugalah atas dasar ajakan kawan yang begitu bersemangat untuk pergi ke mesyuarat itu. pada malam itu agak ramai yang hadir ke mesyuarat tersebut. setelah lebih setengah jam duduk di dalam dewan yang agak nyaman sejuknya, bermulalah suatu peristiwa yang membuatkan aku terfikir sebentar.aku juga telah berbincang dengan kawan aku itu dan turut bersependapat satu perkara. perkara ini juga sedikit sebanyak ada kena-mengena dengan kerjaya yang akan kuhadapi kelak.

secara peribadi, aku berpendapat bahawa pihak tertentu tidak perlulah terlalu masuk campur dalam hal-hal pelajar (contoh persatuan pelajar). juga janganlah menjadikan perkara2 politik sebagai asas alasan untuk masuk campur dalam hal2 pelajar tersebut. seperti yang kita maklum, berpersatuan ini adalah suatu perkara yang baik untuk pelajar universiti khususnya kerana dari segi jangka panjang ia akan dapat mencungkil bakat2 kepimpinan dalam diri pelajar yang menyertainya. sekiranya campurtangan ini dilakukan atas sebab yang kurang munasabah,ini akan menyebabkan keintelektualan pelajar terbantut.akibat daripada itu, para pelajar akan menjadi pak turut sahaja.tidak cukupkah dengan pilihanraya kampus yang penuh dengan budaya ugut-mengugut pelajar itu. aku tidak menyalahkan pihak fakulti 100% atas apa yang berlaku kerana mereka mungkin telah ditekan oleh pihak2 di atasnya.

oleh itu, rakan2 ku marilah kita sama merenung ke hadapan sampai bilakah keadaan ini akan berlarutan.sekian………



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s