Lapor Diri Bahagian 2. Orientasi.


1. Sebagai kesinambungan daripada catatan blog sebelum ni, kini aku nak ceritakan pengalaman melapor diri di johor bahru pada 10hb lalu. Tidak seperti tahun2 sebelumnya yang dikehendaki melapor di ppd, aku termasuk bakal2 guru lain dikehendaki melapor diri di bangunan Kompleks Islam, jb. Pada pagi lapor diri itu, aku merenung ke luar tingkap hotel penginapan sambil melayan perasaan yang bercampur baur. Mana taknya aku akan menghadapi satu alam baru iaitu alam pekerjaan. Aku seperti biasa bertolak awal untuk mengelak kesesakan. Pada mulanya, tidak kelihatan siapa pun aku kenal. Setelah aku melakukan pendaftaran di kaunter daerah batu pahat, barulah aku menjumpai geng ukm. Dayah, ira, iman, dan beberapa orang yang aku kenal muka je. Seperti biasa, ada la taklimat, motivasi skit oleh pihak jpn johor. Amat mengejutkan apabila ditunjukkan statistik pengambilan guru lelaki & perempuan. Amat sedikit bilangan guru lelaki. Untuk batu pahat sahaja, ada
pengambilan 9 orang guru lelaki sahaja. Keseluruhan johor hanya ada 96 orang guru lelaki daripada 700 orang guru baru. Bayangkanlah. Mula2 aku ingat sorang je lelaki & 4 perempuan kena kat sekolah Semerah tu. Nasib baik ada sorang lagi. Selepas abis taklimat 2-3 jam tu, kami pun mula bergerak ke daerah masing2. Dalam pada itu, sempat la jumpe jensen, sarah, faizal, nurul, eyat, farah, arathai & geng tesl lain. Jadi sekarang aku cuba untuk mengadaptasi diri ini dengan budaya tempat kerja iaitu sekolah & kehidupan di kampung. Huhu.
2. Seperti biasa la, jadual aku telah dipenuhi dengan orientasi tentang sekolah. Bermula dari pentadbirannya sampailah persekitaran sekolah. Amik masa 3 minggu lamanya. Setakat minggu pertama ni, aku rasa dah mula nampak macam mana keadaan sekolah ni. Tugas2 pejabat dah mula diberi walaupun tugas utama cikgu mengajar. Cikgu2 yang sedia ada pun dah mula kenal kami berlima. Cuma pelajar kat situ je tak brape kenal. Maklum la dah dekat cuti akhir tahun, kami tak masuk kelas pun lagi.


One Comment on “Lapor Diri Bahagian 2. Orientasi.”

  1. HAKIM berkata:

    hai mijan…sronok nye dia dh jd cikgu…
    so dh stat cuti skolah kan??
    bole laa prepare ape yang patut kan??
    sronok baca blog awak…keep updating your blog regularly k??


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s