Orientasi Minggu Ke-2


Di keheningan pagi Ahad, aku berasa sungguh tenang. Setenang air Parit Lubok yang terus mengalir di kawasan kampung atuk aku ni. Ketenangan yang agak susah untuk didapati di bandar yang selalu hingar-bingar dengan bunyi kenderaan. Kadang2 aku juga terfikir alangkah bersyukurnya apabila ditempatkan di SMK Semerah. Aku mengakui cabaran sebagai seorang guru di sekolah pinggir bandar @ kampung amat berbeza berbanding sekolah di bandar. Itulah yang aku rasai sepanjang minggu kedua orientasi ni. Minggu ni, orientasi aku berjalan seperti biasa dengan skopnya berkaitan pengenalan kepada semua unit & jawatankuasa yang terdapat di bawah GPK Akademik, GPK HEM & GPK Ko-Ku. Semasa orientasi dengan GPK HEM, en. Razif telah meletakkan aku di bawah unit data & maklumat dan unit disiplin. Untuk unit disiplin, bukanlah aku kena jadi guru disiplin memandangkan aku susah nak jadi garang tetapi sebagai pencatat rekod dalam e-disiplin (guna komputer). Manakala dalam unit
data & maklumat (guna komputer jugak) pula, aku telah dilantik sebagai penyelaras unit atau dengan kata lain sebagai ketua. Alamak baru masuk dah jadi ketua. Aku pun tak tau mengapa aku mendapat kepercayaan sebegitu sekali. Walaupun begitu, aku tetap menganggapnya sebagai satu tanggungjawab yang harus dipikul atas kepercayaan yang telah diberi. Aku terima je la. Minggu ni pun minggu cuti sekolah. Jadi en. Abu, GPK telah memberi kebenaran kepada aku dan rakanku untuk datang sebelum pukul 8 pagi dan balik selepas jam 12 tengahari. Tidak seperti hari biasa yang memerlukan aku duduk di sekolah hingga jam 2 petang. Jadi sekarang ni atas arahan PPD kepada guru baru macam aku, kena la aku mengarang satu esei mengenai hari pertama di sekolah. Wajib buat dan diantar ke PPD lagi.


One Comment on “Orientasi Minggu Ke-2”

  1. effie berkata:

    wow..
    it has been a long time back since we met..
    take care..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s