Pelantikan Sebagai Guru Disiplin. Pengalaman Pertama Jadi Guru Bertugas.


1. Agak mengejutkan apa yang berlaku hari ni. Dan memang aku tak sangka betul benda macam ini boleh berlaku. Aku secara rasminya kini telah bergelar sebagai salah seorang guru disiplin sekolah yang bertindak sebagai satu unit pengawalan disiplin pelajar dan penguatkuasaan peraturan sekolah. Pelantikan ini telah disampaikan oleh Cif Insp. Rosnani binti Azhar, Pegawai Perhubungan Sekolah di daerah Batu Pahat [muda lagi polis ni] selaku perasmi bagi Majlis Pelantikan Guru Disiplin, Pengawas dan Ketua Tingkatan pada pagi tadi. Sebenarnya aku diletakkan dalam bahagian E-Disiplin iaitu salah satu cabang dalam Unit Disiplin Sekolah. Bahagian ini berfungsi sebagai membuat rekod disiplin pelajar secara berkomputer [sebab pihak sekolah tahu aku ni pandai skit dalam bab2 komputer ni] di mana dari situ segala kesalahan pelajar akan diberikan merit markah berdasarkan tahap kesalahan pelajar tersebut dan seterusnya dijana merit itu untuk melihat tahap keseriusan disiplin pelajar terbabit. Aku ingatkan jadi guru biasa je dalam bahagian E-Disiplin. Rupa-rupanya kena bertindak juga sebagai guru disiplin. Nak tak nak terima jelah. Sekurang-kurangnya aku dapat menimba serba sedikit pengalaman dalam bidang menangani disiplin pelajar di sekolah ini. Yang menariknya di sini pihak sekolah juga telah sudi untuk menyediakan juga sebatang rotan kepada setiap guru disiplin ini dan termasuklah aku. Kepada sesiapa yang mengenali aku, mesti tak percaya dengan semua ini kan.
2. Minggu ini aku juga telah bertindak sebagai guru bertugas dengan bersama beberapa orang guru lain kalau dilihat pada takwim sekolah. Walaupun ini kali pertama aku menyandangnya, aku akan berusaha dengan sedaya upaya untuk dilaksanakan dengan sebaiknya dan penuh kebertanggungjawaban. Pada hari ini, aku juga telah merasai pengalaman tentang bagaimana untuk menguruskan pelajar yang sakit. Setakat ini ada dua kes pelajar yang sakit aku uruskan. Kes yang pertama ialah pelajar yang demam atau sakit yang biasa-biasa. Jadi di sini, pelajar hanya dikehendaki mengambil borang sakit di pejabat dan terus pergi ke klinik yang terletak sangat berdekatan dengan sekolah aku ni. Untuk kes yang pertama ni, aku kena berhati-hati sikit sebab pelajar boleh mempergunakan borang sakitnya untuk pergi melepak-lepak di luar. Kes yang kedua pula ialah aku dikehendaki untuk membawa pelajar ke klinik sebab dia tak larat nak berjalan. Lepas tu, aku ingatkan sakit dia tak serius sangat. Setakat amik cuti sakit atau dipanggil MC dan terus balik ke rumah dia. Rupa-rupanya sakit pelajar ni dah melarat sehingga sesak nafas dibuatnya. Terus ambulan dipanggil dan dirujuk ke hospital besar di bandar. Aku dah gabra sikit waktu tu. Maklum la kali pertama dalam pengalaman aku ni. Terus bagi tau Kak Yam, salah seorang rakan sekerja yang memang baik dengan aku bagi panduan tentang apa yang harus lakukan. Kena la aku pergi sekali ke hospital tu untuk melihat perkembangan pelajar itu selagi ibubapanya tak sampai lagi. Akhirnya dalam pukul 3 petang, sampai juga ibubapa pelajar tu. Ada dalam 2-3 jam masa yang diambil untuk aku tunggu tu. Aku rasa lega lah sebab bosan sangat semasa tunggu kat bahagian kecemasan hospital tu. Sampai naik mengantuk dibuatnya. Pada masa yang sama, kiranya lepaslah tanggungjawab aku. Jadi sekarang aku dah memiliki pengalaman itu.


2 Komen on “Pelantikan Sebagai Guru Disiplin. Pengalaman Pertama Jadi Guru Bertugas.”

  1. mohd israa berkata:

    Mizan, be careful K takut kena saman. dulu lain skrg lain anyway all the best & may the force be with you.

  2. Megs berkata:

    mizan…u jadi guru disiplin??? i just can’t believe my eyes when i read about it???so u dh prepare ke ngn tugas ni???


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s