Apakah Yang Aku Inginkan Dalam Hidup Ini?


Kini kita dah memasuki bulan ketujuh bagi tahun ini iaitu Julai. Sekejap sahaja aku dah mengalami pengalaman kerja selama lebih kurang 9 bulan di sekolah yang telah aku ditempatkan. Pelbagai rencam dan rencah yang telah aku alami bersama anak-anak pelajar di bawah aku, perhubungan pasang surut dengan rakan sekerja atau cikgu2 senior dan kerenah pihak pentadbiran sekolah yang pelbagai. Kadang-kala wujud juga rasa resah di hati aku ini bahawa apakah benar jalan ini atau platform ini yang aku telah pilih untuk meneruskan kehidupan mencabar di masa hadapan. Dengan lebih 30 tahun jangkaan tempoh yang perlu aku  harungi dalam dunia pendidikan ini, apakah aku dapat bertahan sepanjang tempoh itu? Masihkah aku berada dalam dunia nyata atau sekadar khayalan yang senantiasa mengelilingi pemikiran di kala aku bersendirian? Sampai bila aku harus berterusan dengan pemikiran yang tidak berkesudahan pengakhirannya? Atau apakah yang aku inginkan dalam hidup ini sebenarnya?


6 Komen on “Apakah Yang Aku Inginkan Dalam Hidup Ini?”

  1. Hakim berkata:

    Entri kali nie walaupun ringkas tapi menyimpan seribu maksud yang tersembunyi dan mendalam kan?? membuatkan saya terfikir sejenak tentang cabaran yang bakal ditempuhi bila menjadi seorang guru…
    apa2pun saya doakan awak tabah selalu menempuh cabaran ini…ikhlaskan niat dan tetapkan matlamat..insya ALLAH everything’s gonna be alright…

    • ahamimokhi berkata:

      thanx 4 ur advice hakim………
      tu la kan………
      nak jd cikgu ni bukan senang………
      org luar dr dunia pendidikan slalu ingat cikgu ni hanya mengajar org je….
      sbnrnya byk lg tugas selain mengajar yg kena buat………
      smpai terbw2 hingga ke rumah……..
      mcm ada satu komen i baca kat facebook………
      dia tanya kat kwn facebook i……..
      mcm mn nk jd cikgu kat mrsm…….
      alasan dia nak jd cikgu sbb kenangan dia blaja di mrsm……..
      i pun apalg……
      terus bertubi2 bg hujah……..
      utk dia faham realiti sbnrnya…………

  2. hakim berkata:

    Kan, diorang salu pk yg jadi cikgu nie senang, balik skolah pukul 2 and bole rehat..sedangkan banyak cabaran yang harus dipikul kan..
    tp i optimistik laa, lagipun i blom stat mengaja lagi..i harap i dpt laa handle cabaran2 yang bakal mendatang nie…u jgn laa smash kwn yg nk jadi cikgu mrsm tu, mane tau dia btol2 minat ke, orang ckp kalo btol2 minat, segala dugaan yg bakal menimpa nnt bole laa diatasi..mcm i, i rs i cuba positifkan fikiran saja, kalo ikutkan i sgt2 nervous nak stat hidup baru di tempat orang tp tuhlaa..i akan cuba sdaya upaya..doakan i jugak k???

    • ahamimokhi berkata:

      harus i always doakan u………
      apa yg u dpt masa kat kedah tu?………..
      tempat mana u gi kat kedah?……….
      bila u ckp pasal kedah tu………..
      i dah terbayang kawasan kampung……..
      sawah2 padi terbentang luas………
      yang terkandung di dalamnya anak2 ikan yang harus dicekup………
      dan ayam2 kampung yang gagah dan jaguh berlari……..
      x gitu uols?……..
      i suke……….

  3. hakim berkata:

    xde…i dpt kedah uols posting nie tp xtau kt mane lagi..
    i dok menunggu dah beberapa minggu dh blom smp2 gak surat nie..
    tp okelaa i pun imagine cmtu gak kedah yang aman damai yang banyak anak2 ikan sume dan ayam2 kampung ape sume kan???harus i bersyukur ke hadrat ILLAHI kerana tempatkan i kat sana..tp i xnk over excited sgt takut2 membawa padah kan…i tkt nnt i dpt housemate yg macam u dulu tu ape sume..i harap sgt everything goes smoothly…i mmg nebes dan tkt skang nie..

    • ahamimokhi berkata:

      betul ckp uols tu……
      x bole over xcited……..
      lain tmpt lain orgnya lain caranya……..
      kang x psl2 kena sula mcm mahsuri plk……..


Tinggalkan Jawapan

