Hujan Yang Turun Di Pagi Hari.


hujan yang turun,

di waktu pagi ini,

menimbulkan suasana yang sungguh mengasyikkan,

serta menyamankan dengan kesejukan yang diliputinya,

bagi segelintir manusia,

suasana hujan ini,

menggoda mereka untuk,

terus menyambung permainan mimpi-mimpi yang indah dan ‘basah’,

namun tidak bagi aku sebagai seorang insan,

bangun dari baringan tempat tidur seperti biasa,

tatkala ia bermula dari lewat malam tadi,

mengejutkan aku dari nyenyakan tidur lena,

dengan dentuman kilat,

yang saling sabung-menyabung,

saling lawan melawan,

antara satu pancaran cahaya,

diikuti pancaran cahaya yang lain,

menunjukkan kekuatan gelombang bunyi,

dan meninggikan tahap desibelnya,

meningkatkan tahap keluminosan cahayanya,

langkah seterusnya,

bermulalah deraian titisan demi titisan,

air hujan yang lebat tidak dapat aku bayangkan,

menghentam atap di seluruh pelosok rumah sewa aku ini,

teringat aku masa kecil,

situasi ini amat menyeramkan perasaan aku,

selalu meminta agar ditemankan,

itu adalah dulu,

kini,

aku telah memahami situasi itu,

setelah mengenalinya sebagai,

satu fenomena alam ciptaan dari-Nya,

demi kesejahteraan hidup hamba-Nya ini,

oleh itu,

aku bersyukur kepada Tuhan,

kerana melimpahkan rezeki air hujan,

setelah beberapa ketika tidak turun di daratan sini,

Amin.



Tinggalkan Jawapan

