Faktor Ketidak-kemaskinian Blog.


Dah lama betul aku tak kemaskini blog ini dengan maklumat2 terbaru. Jadi, apakah faktor yang menyebabkan terjadinya situasi aku ini?

  1. Beberapa tugasan aku di sekolah yang perlu diutamakan dan diselesaikan.
  2. Rajin membaca blog kengkawan sampai blog sendiri terabai untuk dikemaskini.
  3. Wujud rasa malas di dalam diri sementelahan penat bekerja di siang hari (a.d.s berhibernasi, boleh dikatakan juga faktor utama).
  4. Leka bermain permainan2 atas talian terutama sekali Mafia Wars yang amat menagihkan diri.
  5. Sedang menumpukan perhatian kepada peristiwa2 penting yang berlaku di sekeliling untuk dimuatkan dalam kemasukan akan datang. (Ops!)
  6. Sedang merangka draf kandungan untuk satu lagi blog yang bakal diwujudkan. (Ops! kali kedua)
  7. Lebih banyak menonton video2 di Youtube. (boleh dikatakan satu bentuk pengalaman baru menonton televisyen pada masa depan.)

Itu dia tujuh faktor yang menjadi kekangan aku sepanjang tidak mengemaskini blog kesayangan ini. Di sini, terpanggil aku untuk menyatakan bahawa kadang2 aku nak kelakar dengan segelintir kemasukan blog yang aku selalu baca. Antara yang diperkatakan tentang sebab tidak mengemaskini blog mereka ialah tidak mempunyai idea untuk menulis. Tapi apakah mereka sedar bahawa apa yang mereka tulis berkenaan tidak ada idea itu juga merupakan satu idea. Prinsip aku dalam mengharungi dunia berblog ini ialah buat apa nak pening2 kepala nak kemaskini blog setiap hari. Cukuplah sekadar sekurang2nya seminggu sekali blog itu dikemaskini. Atau paling tidak pun pastikan tempoh kemasukan blog itu tidak terlalu lama diabaikan. Kalau nak dikemaskini hampir setiap hari, memanglah kering idea nak menulis itu. Walaupun begitu, memang aku mengakui bahawa kemaskini yang terkini di dalam sesebuah blog amatlah penting dalam memastikan blog itu sentiasa mendapat kunjungan dan perhatian daripada jutaan pembaca blog tegar di luar sana. Oh ye! Nak ambik kesempatan di sini aku nak bagitau bahawa kemaskini blog yang paling terkini boleh diikuti di laman Twitter aku iaitu http://twitter.com/ahamimokhi. Sesiapa yang ada Twitter tu pun, boleh follow aku di situ.



Tinggalkan Jawapan

